29 jan. 2011

what happens when 1.3 billion chinese discovers punk?



Jag sag trailern till den har dokumentaren nagra veckor innan jag flyttade till Seoul. Dokumentaren ar gjord av Shaun Jefford och handlar om en liten men betydlig och vaxande punkscen i Beijing, Kina. Jag maste erkanna att min koll pa punkscenen i Asien var narmast obefintlig innan min flytt. Darfor kom dokumentaren lite som ett gladjebesked och lite som en foraning om vad som komma skulle.

Men jag hade nog inte riktigt raknat med att jag skulle traffa och hanga med snubbarna i filmen. Men hur som helst sa ar basisten Liu Liu i ett av banden man far folja, Demerit, en av SJ's basta polare i Kina. Det ar han som har PUNK ROCK tatuerat pa knogarna. Mycket trevlig grabb,roligt rastlos och bra pa engelska. Kommer definitivt hanga mer med honom nar vi kommer tillbaka till Guilin.

Jag vet inte i nulaget vart man kan se dokumentaren. Ar inte saker pa om den har haft premiar annu. Sjalv sag jag den hemma hos Liu Liu som hade ett ex pa DVD. Men sa snart jag lamnar det har landet (imorgon), borde jag kunna leta upp en bra lank.
Den ar definitivt vard att se, aven om jag kan ha vissa invandningar mot att den ar pa tok for kort.

3 kommentarer:

  1. jaaaa vad tusan jag har letat länge nu men icket! lägg upp när du vet :) hoppas ni har det fint.

    SvaraRadera
  2. den visas just nu på festivaler runt om jorden (Zurich, Cambridge, Bushwick,). och kommer ha premiär efter detta vilket borde ske snart då den visats ett tag och jag har hört något om år 2010.
    beijingpunk.com har all info.

    SvaraRadera
  3. det går alltså inte ännu att se den! folk får ha ett gott mått tålamod, det har snackats ett bra tag nu. och den spelades juh in redan året för olympiaden -2008.

    jag är sjukt glad att jag äntligen har fått se den!

    SvaraRadera