4 jan. 2011

fickorna fulla av stålar och åtta månader ledigt.

För några dagar sedan gick jag in i Äventyret Fas Två. EU och the Korean Government betalade mig en massa pengar för att delta i "Global Leadership Programme for Sustainable Development" en termin på Hanyang University. Jag tackade, var en flitig student och levererade vad jag vet hittills A+, A+. Nu har jag packat min väska, flyttat ut från korridoren, har fickorna fulla av stålar och åtta månader till jag behöver vara på plats igen i Sverige.

mitt tillfälliga hem


För några dagar sedan flyttade jag in hos min vän Jong Hee och hans flickvän Soon Yoon i Haepjong (Haepjong är mitt absoluta favoritområde i Seoul. Ligger i samma område som Hongdae, men är mycket lugnare). Deras lägenhet är en kombinerad tatueringsstudio. Det springer folk där mest hela tiden med andra ord. Jag har haft en mycket bra vecka hos Jong Hee. I torsdags kom de andra grabbarna från koreanska punkbandet RUX förbi. Och precis när man trodde att fester var slut vid en sisådär 4 tiden på natten så dök nästa gäng upp med mer Makoli och mer Soju och mer mat. Dagen efter vaknade jag av att alla var uppe tidigt och det var fullt liv. Det höll i sig i några timmar. Sen däckade alla av bakfylla och runt sex började jag fundera på om jag skulle försöka väcka dom eftersom dom hade en spelning klockan sju. Men dom är ju stora grabbar tänkte jag, dom har haft band i över femton år, dom kan nog hantera såna här situationer. Och det kunde dom juh. Efter ett tag började dom röra på sig och svära på koreanska - SSIBAL, SSIBAL!! Och in i taxin och sova lite backstage innan kvällens, NYÅRSAFTONs första spelning. Sen in i nästa taxi och till nästa spelning på kvällens stora event. Fantastiskt bra spelning. RUX spelade min favoritlåt Broken Nose som de aldrig annars spelar, för min skull såklart. Min kompis Jae Seok, tillika sångare i Spiky Brats var full och bjöd på några minnesvärda ögonblick. - I want to fuck you, sluddrade han i mitt öra några gånger. Men jag är inte säker på att han ens vet vad det betyder. Föga överraskande pallade han inte att genomföra hela  spelning. Istället gav han mikrofonen till Verv. Verv är den galnaste snubben jag har träffat. Verv och jag har blivit goda vänner. Han är en amerikan som har varit i Korea i sex år, och numera pluggar filosofi, på koreanska. Folk säger att han är smart. Hur som helst, så är Verv INTE den som backar om någon ger honom mikrofonen. Nej, Verv tog plats och genomförde resten av spelningen medan Jae Seok satt bredvid och kräktes.

jong hee och jag


nyårsafton

Nyårsafton foto Mira Jang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar